להפוך לסקיפר זה לא פשוט בכלל, נדרשים לימודים מעמיקים אך המאמץ מאתגר ומתגמל. תמיד חלמתם להשיט ספינה או יאכטה בלב ים? ומאיפה לכם כל הכישורים הימיים, חוקי התעבורה הימיים ואיפה למדתם קשר הצלה למקרה של סכנה. מאמר קצר זה נועד לספק למלחים שבינכם לגבי ההיבטים המרכזיים של שיט, רישיון סקיפר וקצת על התחבורה הימית.
אספנו מספר עצות מעשיות, למי שנמשך לאופק שיש רק בלב ים – המשיכו לקרוא.
מי לא רוצה להיות משיט סקיפר
תשאלו כל אחד שאוהב את הים, אם היו רוצים להפליג ביאכטה קטנה בלב ים – כולם יגידו שכן! ולכן יש תהליך מסודר של הוצאת רישיון סקיפר אשר מהווה עדות לבקיאות וליכולת לנווט בבטחה ספינה בלב ים ובעיקר למקרי סכנה ועגינה בנמל. תהליך הרישוי כולל בחינות תיאורטיות ומעשיות קפדניות המכסות ניווטים, נהלי בטיחות וחוקי ים רבים (בים אין סימונים של צבע כפי שיש על האספלט בכבישים). נדרש להשקיע זמן משמעותי בלימוד ובתרגול מעשי כדי לעמוד בדרישות המחמירות של רשויות הרישוי.
מבחני תיאוריה
מבחני תיאוריה עבור משיטים נועדו להעריך את הידע בתחומים קריטיים כמו ניווט, מטאורולוגיה, תקנות ימיות ונהלי חירום. הצלחה במבחנים אלה דורשת בסיס איתן בידע תיאורטי אשר משולב באופן מעשי ע"י שייט בכלי אמיתי עם צוות מלווה. מבחן התאוריה קשה מאוד ומספר הטעויות שניתן לעשות קטן יותר משמעותית מאשר בתאוריה מעשית לנהיגה ברכב. קחו בחשבון על אחת כמה וכמה שתאונות הקורות בים ועבירה על חוקי התעבורה הימיים לרוב מערבים עורך דין לתעבורה והקלות שבה יכולים לשלול את רשיון המשיט… קראו שוב ושוב, סכמו את החוקים שקראתם בחומרי הלימוד ועשו הכל כדי להצטיין בבחינות אלו.
הבנת חוק ימי
בהקשר לבחינת התאוריה, תפיסה בסיסית של החוק הימי, לרבות תקנות בינלאומיות וחוקי תעבורה ימיים מקומיים, הם חשובים ובהחלט אבני היסוד לכל סקיפר. הם אלו שיעזרו במורכבויות משפטיות שעלולות לקרות בים או בנמל. היכרות עם יסודות המשפט הימי יכולה לסייע במניעת בעיות משפטיות ובהבטחת עמידה בתקנות בינלאומיות ומקומיות.
תקנות התחבורה הימית והנמלים
עבור סקיפרים הפועלים בקרבת או בתוך מימי ישראל, הבנת הפרטים של התחבורה הימית בישראל סופר חשובה. זה כולל ידע בתקנות הנמלים, ניהול התעבורה הימית והניואנסים התפעוליים של נמלי ישראל. תקנות אלו נועדו להבטיח מעבר בטוח ויעיל של כלי שיט בנמלים ומחוץ להם, תוך שימת דגש על החשיבות של תקשורת ברורה ועמידה בנהלים שנקבעו.
נערכים לתאונות בים
למרות ההכנות הטובות ביותר, עלולות להתרחש תאונות בים. סקיפר מיומן חייב להיות מוכן לנהל מצבי חירום במיומנות, כולל מצבים של אדם שנפל או נשטף מהסיפון לים, תקלות בכלי השיט או ניווט במזג אוויר קשה. מיומנות בהליכי חירום, עזרה ראשונה וניהול משברים היא הכרחית להבטחת בטיחותם של כל על הסיפון ולכן למשיט ישנה אחריות ענקית לכל אנשי הצוות על הנמצאים על הסיפון.
הסמכה והשתלמויות
המסע להפוך לסקיפר מיומן נמשך. מעבר לקבלת תעודת משיט הסקיפר, זה לא מסתיים כאן. חובה להפליג כמה שיותר ולחפש הסמכות מתקדמות. בחרתם במקצוע שבו חובה לשפר את היכולות מהפלגה להפלגה.
השכרת יאכטות והתנסות מעשית
צבירת ניסיון מעשי באמצעות השכרת יאכטות היא דרך מצוינת לחדד את כישוריכם. בין אם לפנאי או לתרגול, טיפול בסוגים שונים של כלי שיט בתנאים שונים בונה ביטחון ומיומנות. ודאו תמיד שאתם בעלי רישיון מתאים ומכירים את כלי השיט הספציפי שאתה מתכוונים לפקד עליו. ואם אתם עדיין לא בטוחים בעצמכם, תוכלו לעשות סקיפר בכנרת ולהתאמן בתנאים נוחים יותר ובאזור פסטורלי לנופש.
זה ענף אשר פותח הזדמנויות חדשות לחקר והרפתקאות. מספיקה הפלגה אחת מוצלחת שבה ימליצו עליכם מפה לאוזן.
הדרך להפוך לסקיפר מסומנת במסירות, למידה מתמשכת וכבוד עמוק לים. על ידי שליטה במיומנויות הטכניות, הבנת המסגרת המשפטית וצבירת ניסיון מעשי, רק כך תוכלו להפוך את החלום שלכם לשוט במים הפתוחים ולחזור לחוף הבטוח. זכרו, הים מציע גם יופי וגם אתגרים.